A Bridgerton negyedik évadának befejezésével Adjoa Andoh (Lady Danbury) színésznő arról beszél, mi vár Lady Danburyre, saját kreatív ambícióiról és arról, miért örül annak, hogy leginkább a Netflix sorozatban játszott szerepéről ismert:
Annak ellenére, hogy Adjoa Andoh több mint három évtizede a színpad és a képernyő sztárja, talán a legismertebb szerepe az egyik legutóbbi alakítása, Lady Agatha Danburyként a Netflix Regency-drámájának sorozatában, a Bridgertonban. A brit színésznő azonban nyugodtan viszonyul ehhez a nyilvánvaló, a film, a színház és a televízió területén végzett kiterjedt munkásságának figyelmen kívül hagyó, a közelmúltra irányuló elfogultsághoz.
„A Troilus és Cressida című drámában Ulysess azt mondja: A jelen szeme a jelen tárgyát dicséri, – idézi Skakespeare drámáját. – Ez egy fantasztikus mondat, amely lényegében azt jelenti: Ne próbálj a tegnapi babérjaidból élni. A tegnap már elmúlt. Az embereket a ma érdekli, és így működik a világ.”
„40 éve csinálom ezt, szóval rengeteget dolgoztam, – folytatja Andoh. – Mindenki tudja, hogy imádom Shakespearet.”
Elmondta, hogy hihetetlenül büszke volt arra, hogy Condoleezza Ricet játszhatta David Hare színdarabjában, a Stuff Happensben, amelyet a Nemzeti Színház mutatott be, és imádta Brenda Mazibuko szerepét a 2009-es Invictus című filmben, amely Nelson Mandela apartheid-korszakból a Dél-Afrika egyesítésére irányuló törekvéseit mutatja be az 1995-ös rögbi-világbajnokságon keresztül.
„Clint Eastwooddal, Morgan Freemannel és Matt Damonnal dolgozni álomszerű volt, főleg egy olyan projektben, amely Nelson Mandelahoz hasonlóan mélyen megérintett, – mondja. – Tavaly egy remek sorozatban játszottam Toby Whithouse The Red King című művében. Imádtam. Nagyon boldog munkám volt és nagyon izgalmas.”
Andoh saját produkciós cégével, a Swinging the Lens-szel is számos sorozatot készít, míg a fennmaradó idejét Shakespeare-darabok rendezésével, a RADA színművészeti akadémián való tanítással és az oxfordi egyetemen vendégprofesszorként tölt.
„Jelenleg rengeteg dolgot csinálok az életemben. Most kezdtem el könyvet írni, szóval sok minden zajlik az életemben.”
A Bridgerton negyedik évada – a Shonda Rhimes által megfilmesített Julia Quinn regényei alapján készült történelmi romantikus drámasorozatának legújabb fejezete – nemrég fejeződött be, és 2026-ban kerül a Netflix műsorára. Andoh az olasz Global Series Fesztiválon, ahol a díszvendégek között volt, beszélt a DQ-val. De nem hajlandó elárulni semmit a hivatalos szinopszison kívül a sorozat következő évadjáról, amely szerint a történt középpontjában a „bohém” második fiú, Benedict Bridgerton kerül. Bár idősebb és fiatalabb testvérei boldog házasságban élnek, Benedict nem akar letelepedni -egészen addig, amíg anyja álarcosbálján meg nem ismerkedik az elbűvölő Ezüstruhás hölggyel, Sophie Baekkel.
Az új szereplők között szerepel Katie Leung, aki Lady Araminta Gunt, Michelle Meo, aki Rosamund Lit és Isabella Wei, aki Posy Lit keltik életre. A visszatérő szereplők között van Jonathan Bailey, Victor Alli, Julie Andrews, Lorraine Ashbourne, Nicola Coughlan, Ruth Gemmell, Claudia Jessie, Luke Newton, Golda Rosheuvel, Polly Walker és Andoh, aki Lady Danburyt, a londoni felső tízezer egyik legbefolyásosabb alakját alakítja.
„Benedictről és az ő sorsáról szól. A 4. évadra azt a szót használnám, hogy „rejtély”. Van benne egy rejtély, ami nagyon szép. Nagyon szép évad lesz. Azt hiszem, az emberek elégedettek lesznek vele. Megmaradnak a megszokott elemek, de ebben az évadban lesz egy kis plusz varázslat is.”
A 2020-as megjelenése óta a Bridgerton család egy ismerős formátumot alakított ki, amelyben minden évad egy központi párra összpontosít a sorozat nagy szereplőgárdájából. De míg a nézők már alig várják, hogy hogyan alakulnak ezek a kapcsolatok, az egyes évadok változó személyiségei és hangvétele azt jelenti, hogy a sorozat folyamatosan fejlődik.
„Ami nem változik, az megreked és meghal. A jó dráma mindig egyre gazdagabbá válik. A nézők egyre többet tudnak meg a történet hátteréről. Még ha csak olyan apró dolgokról is van szó, mint hogy az első évadban még gyerekek voltak, most pedig már fiatal felnőtteknek tűnnek, akkor is látod ezeket a változásokat, és egyre jobban megismered a karaktereket és a kapcsolataikat. Egészen másképp nézed a sorozatot.”
A Bridgerton család 4. évadja valójában Andoh ötödik szereplése a Bridgerton világában, miután Lady Danbury megjelent a Sarolta királyné: Egy Bridgerton-történet előzménysorozatban is. Minden évadban a színésznő tovább tudta fejleszteni a karakterét, és ha saját ötleteit szeretné bevinni a sorozat írói csapatába, akkor ezekre a beszélgetésekre lehetőség is van.
„Ez nem jelenti azt, hogy az ötleteidet feltétlenül felhasználják. De a beszélgetések mindig megvannak, és az olyan magabiztos történetmesélők, mint Shonda, nyitottak az ötletekre. Ha úgy gondolod, hogy azok az ötletek gazdagíthatják a projektet, akkor beépítheted őket. Azok, akik kevésbé magabiztosak, ragaszkodnak ahhoz, hogy „ez a szöveg, és ez lesz, és semmi sem fog változni”, de azok, akik kíváncsiak és kreatívak, mindig nyitottak.”
Rhimes, aki a Shondaland produkciós cégén keresztül a Bridgerton executive producere, a sorozat minden aspektusában részt vesz, Chris Van Dusen showrunnerrel, aki a sorozatot megalkotta és az első két évadot rendezte, valamit Jess Brownellel együttműködve.
„Shonda mindig az összekötő kapocs. Ha a neved az ajtó felett áll, tudni akarod, mi történik az ajtó mögött. Shonda mindig az utolsó szót mondja mindenben, és ez így van rendjén. Ez a Shondaland. De ezen belül Chris fantasztikus showrunner volt, aki elindította az egész Bridgerton-világot. Sok éven át dolgozott Shondával, így ismerte a cég nyelvezetét, hangulatát és ízlését. Jess is régóta a Shondalandnél dolgozik. Rákerült a stafétabot, és nyilván be fogja vinni a saját érzékenységét, de egy olyan keretben dolgozik, amelyet ismert és jól is ismeri.”
Andoh különösen Sarolta királyné megjelenését emeli ki a sorozatban, mint jelét annak, hogy Rhimes szeret kérdéseket feltenni a történetekkel kapcsolatban, és új ötleteket és karaktereket vezet be a sorozat alapjául szolgáló műbe. Míg a Bridgerton története és a legtöbb szereplő kitalált, Sarolta királyné egy valódi történelmi személy, Mecklenburg-Strelitz Sarolta királyné alapján lett megalkotva.
„Ha elolvassuk a könyveket, Sarolta királyné nem szerepel bennük. Shonda tehát beillesztette Sarolta királynét, így Sarolta és György történetét. Néhány történész felkapta azt a tényt, amikor Sarolta Nagy-Britanniába érkezett, panaszok merültek fel a „csúnya, vastag ajkai”, a „csúnya orra” és a „világosbarna” bőre miatt. Mi ez az egész? Aztán elkezded kutatni a történelmet, és rájössz, hogy ez a történet egészen az 1400-as évekig nyúlik vissza, a nyugat-afrikai Benin Királyság és Portugália közötti kereskedelemig, majd egész Európáig kiterjedt. Rájössz, hogy különböző fajok keveredtek az egész kontinensen és a kontinens királyi családjaiban is. Ha ezt végigkövetjük és azt mondjuk: „Oké, mi lenne, ha Sarolta királynét úgy ábrázolnánk, ahogyan az emberek panaszkodtak rá, amikor megérkezett Nagy-Britanniába?”…És Rhimes ezt tette.”
A sorozat sokszínű szereplőválasztása még tovább megy, tükrözve azt, hogy London valójában hogyan nézett ki az 1800-as években.
„Tudjuk, hogy St.Giles környékén abban az időszakban akár 20000 afrikai származású ember élt London központjában. Aztán elkezdesz gondolkodni: „Nos, a birodalom hatalmas volt. Nagy-Britannia eljutott a világ minden tájára, és a világ minden tájáról érkeztek emberek Nagy-Britanniába. Ez nem egy dokumentumfilm, hanem egy dráma és szórakozás. Shonda tehát kiválasztott néhány érdekes tényt, majd csengéssel, pszichedelikus színekkel, egy Madonna-dalokat játszó kvintettel és sok szexszel fűszerezi őket, és íme, megvan Nagy-Britannia.
Andoh szerint a Sarolta királyné, amely a fiatal királyné és György angol király házasságát követi nyomon, nem tér vissza.
„Elárulhatom, hogy nem lesz második évad a Sarolta királynéból. Ez egy önálló minisorozat volt, és ezzel véget ért.”